Mikä on sisältömarkkinointi?

Sisältömarkkinointi on asiakkaan palvelemista laadukkailla, arvoa tuottavilla sisällöillä. Sisällöt ovat ilmaisia, joiden tehtävä on nostaa yrityksen brändiä.

Sisältöjä voivat olla blogisisällöt, webinaarit, ilmaiset koulutukset, oppaat tai erilaiset videosisällöt. Kaikki, jossa pyritään opettamaan asiakkaalle jotain ja joka annetaan ilmaiseksi. On osa sisältömarkkinointia.

Kuitenkin sisältömarkkinointiin liittyy sisältöstrategia. Selkokielellä ostopolku, joka tähtää asiakkaan kaupantekoon.

Sisältömarkkinointi on erilaista

Puhuttaessa sisältömarkkinoinnista, blogi tulee vahvasti esille. Totta se on, blogi on nykymaailmassa suurin sisältömarkkinoinnin kanava, muttei todellakaan ainoa.

On olemassa muitakin markkinoinnin muotoja, joissa sisällöt palvelevat kohderyhmää. Mieti minkälaisia sisältöjä kohderyhmääsi kiinnostaa.

Joillekin YouTuben videosisällöt saattavat toimia. Toisille muut some-kanavat kuten LinkedIn, Instagram tai Facebook. Valitse vain yksi kanava mihin tuotat sisältöjä.

Siinä sivussa suosittelen sinun kasvattavan sähköpostilistaa. Jokaisen henkilökohtaiseen sähköpostiin tuotetut sisällöt konvertoivat parhaiten.

Tämä on sisältöjen ainoa tehtävä

Lyhyesti ja ytimekkäästi sanottuna sisältöjen tehtävä on tuoda asiakas lähemmäksi yritystä. Arvoa tuottavat sisällöt herättävät luottamuksen tunteen.

Kun tarjoat arvokkaita sisältöjä asiakkaalle, on hänen helpompi valita juuri teidät isosta kilpailijan massasta. Onnistunut sisältömarkkinointi viestii asiakkaalle yrityksen olevan ammattilainen.

Koska asiakas haluaa aina ongelmallensa parhaan ratkaisun, valitsee hän yrityksen, joka todisti osaamisellaan timanttisilla sisällöillä.

On luontevaa asiakkaan etsivän ratkaisun hakukoneista, jolloin hän päätyy johonkin blogisisältöön tai videoon. Tuota laadukkaita sisältöjä. Ne ohjaavat asiakkaan kukkaroon.

Tämä sisältömarkkinoinnin virhe maksaa sinulle omaisuuden

Huippusisältöjä ei vain tuoteta ilman mitään vastineeksi. Ei asiakas tule lennosta luoksesi ostoksille.

Sinulla pitää olla toimiva sisältöstrategia. Mieluummin yksinkertainen ja helppolukuinen kuin monimutkikas. Sisältömarkkinointi ilman strategiaa on älytöntä ajan haaskausta.

Sinun pitää suunnitella asiakkaan ostopolku. Kysy itseltäsi, miten sisältöjen kävijä saadaan ostamaan?

Ei sisällön lukija soita sinulle heti luettuaan ja sano ”Haluan ostaa tätä ja tätä”. Sinun pitää houkuttaa lukija lähemmäksi kauppaa.

Otetaan esimerkiksi, vaikka blogisisältö:

Asiakkaan luettua blogisisällön, voisit lopuksi tarjota apua, jossa asiakkaalla on mahdollisuus jutella sisällön aiheesta lisää.

Tarjoa ilmaista 30min puhelin konsultaatiota, jossa mahdollisuus jutella sisällön kirjoittajan kanssa. Voisit taitavasti myydä ilman tyrkyttämistä.

Erityisesti sisällön lukijaa kiinnostaa, miten sinä olet onnistunut muiden kanssa eli referenssit kiehtovat. Lisäksi voisit avata ratkaisua enemmän, kuin mitä sisältö tarjoaa.

Lämmitä liidi näin, ennen kuin soitat sisällön lukijan perään

Kuuma liidi on parempi kuin kylmä liidi. Nimikin kertoo kaiken, mutta miten tehdä sisällön parissa aikaa kuluttaneesta asiakkaasta kuuma liidi?

Se on helppoa. Tässä yksi tapa, jota voisit käyttää sisällön loppuun.

Tarjoa mahdollisuus kysyä lisää kysymyksiä ammattilaiselta, jos jokin askarrutti. Blogisisällön loppuun sinulla voisi olla yksinkertainen lomake. Vastausta voisit luvata nopeasti 2 arkipäivässä.

Vastaus voisi olla yhtä hyvin videosisällön muodossa.

Vastauksen lähettämisen jälkeen voisit soittaa ja kysellä: Menikö kaikki suunnitelmiesi mukaan? Tarjoa ratkaisua, jota asiakas ostaa tässä vaiheessa suurella todennäköisyydellä.

Paras tapa nostaa sisällöillä arvoa entisestään

Tämä on ylivoimaisesti suosituin ja paras tapa. Tarjoa lisää sisältöä asiakkaalle ladattavan oppaan tai kirjan muodossa. Arvokkaat sisällöt, jotka jäävät asiakkaalle ovat paras tapa tuottaa lisää arvoa.

Kätevän oppaan tarjoaminen on palkitsevin sisältö, koska asiakas voi palata koska tahansa sisältöihisi pariin. Esim. somekalenteri, sisältösuunnitelma yms.

Sisältöihin voi päästä käsiksi yhteystietoja vastaan. Yleensä sähköpostiosoite ja numero riittää. Sitouta asiakas uutiskirjetilaukseen. Myy ja tuota siellä sisällöillä arvoa. Molempia puolet ajasta.

Tämä on paras täysin automaattinen sisältömarkkinointikanava, jolla on paras ’ROI’. Sisältömarkkinoinnin paras kaveri

Oletko kuullut sähköpostimarkkinoinnista?

Kannattaa sen käyttö aloittaa, sillä siellä tuotettu myyväsisältö konvertoi paremmin, kuin mikään muu markkinointikanava.

Sitä paitsi sisällön toimittaminen 1 henkilölle vie yhtä paljon aikaa, kuin saman sisällön toimittaminen miljoonalle henkilölle. Rakenna siis suuri sähköpostilista.

Onko sinulla kysyttävää aiheeseen liittyen?

Sinulla on mahdollista kysyä maksuttomasti ammattilaiselta. Saat vastauksen normaalisti 3:ssa arkipäivässä.

Kysy kysymyksesi alla olevassa lomakkeessa.