Mitä ovat referenssit?

Referenssit ovat palautteita, joita saadaan asiakkailta.

Referensseissä asiakas kertoo rehellisesti, minkälaista palvelua on saanut ja mikä onnistui.

Palautteilla on monta merkitystä. Ne voivat auttaa sinua nostamaan uusien asiakkaiden luottamusta.

Parhaassa tapauksessa sillä saa lisää myyntiä, jos palautteita käytetään oikeissa paikoissa.

Referensseillä on toinenkin merkitys.

Työntekijät voivat arvostella, miten he ovat onnistuneet työssä. Se tuo työntekijän vahvuuden esiin.

Näitä palautteiden tuomia vahvuuksia kannattaa tarkastella.

Se rohkaisee työntekijää olemaan koko ajan vain parempi.

Miten sinun kannattaa pyytää referenssejä.

Tämä sinun pitää laittaa syvään kalloon, jotta varmasti löydät tiedon uudestaan.

Ensi kerralla, kun pyydät referenssejä, älä pyydä asiakasta täyttelemään mitään lomakkeita, saati kyselyjä.

Asiakas ei todellakaan täyttele mitään semmoisia. Liian vaivalloista.

Soita sen sijaan asiakkaalle ja ota muistiinpanoja. Saat parhaimmat palautteet puhelimitse.

Asiakkaan tarvitsee vain puhua. Puheessa sanotaan kaikki asiat tarkasti ja yksityiskohtaisesti.

Kirjoittaessa referenssejä, asiakas ei ota sitä mitenkään vakavasti vaan kirjoitetaan jotain alta pois.

Palautteessa pitää olla mahdollisimman tarkasti selitetty, mikä toimi.

Ota asiakaspalautteet vakavasti.

Asiakaspalautteet tekevät tuotteestasi paremman. Ihmiset kertovat sinulle:

Mitä he tykkäsivät ja mitä tuotteesta puuttui. Ne antavat sinulle suuntaa, minkälainen on täydellinen tuote.

Sinun tehtäväsi on saada asiakkaat tyytyväiseksi, eikö niin?

Palautteiden avulla se onnistuu koko ajan vain parempaan suuntaan.

Muista kuitenkin yksi merkitsevä asia asiakaspalautteista:

Asiakkaat eivät tykkää antaa minkäänlaista palautetta.

Markkinoilla on huomattu, että suurin osa (Yli 90%) tyytymättömistä asiakkaista ei anna palautetta.

Joten yksi negatiivinen palaute ei tarkoita, että ongelma on asiakkaassa ja harvinainen.

Se tarkoittaa, että ongelma on sinussa, mutta kukaan muu ei ole vaivautunut valittamaan.

Käytä saatuja referenssejä tässä.

Positiiviset asiakaskokemukset ovat arvokasta valuuttaa.

Niitä voisit käyttää eri markkinointi ja myyntitilanteissa.

Iloiset asiakaskokemukset saavat ihmiset kiinnostumaan sinusta.

Nämä kiinnostuneet voivat soittaa sinulle ostoaikeissa.

Kerro asiakaskokemuksista mm. LinkedInissa tai uutiskirjeessä.

Palaute voi olla tekstinmuodossa tai videoformaatissa. Nykyään lyhyet, laadukkaat videot toimivat paremmin.

Referenssejä pitäisi käyttää ehdottomasti itse myyntisivulla.

Jos sinulla ei ole myyntisivua, lue täältä, mikä se oikein on. Hanki semmoinen, sillä se on yrityksen tärkein väline.

Referenssit ovat yksi parhaimmista tavoista nostaa asiakkaan ostohalua.

Takaisin asiaan.

Referenssit ovat yksi parhaimmista tavoista nostaa asiakkaan ostohalua.

Asiakas ajattelee helposti, että hänellä ratkaisu toimi, miksi minulle ei toimisi.

Käytä positiivisia palautteita myyntisivulla. Ne saavat aikaan luottamusta ja kiinnostusta.

Hienoa. Nyt osaat käyttää referenssejä oikein.

Onko sinulla kysyttävää aiheeseen liittyen?

Kysy matalalla kynnyksellä. Vastaan sinulle mahdollisimman heti.

Minä voisin myös tuottaa referensseistä luovan yhteenvedon, jolloin niillä on enemmän arvoa.