Konversio? Tätä se tarkoittaa. Ja näin muutat sen kaupaksi.

Konversio on liike, jolloin asiakas siirtyy lähemmäksi yritystä. Se on asetetun tavoitteen täyttyminen. Yhteistietojen täyttäminen, oppaan lataaminen, soittoajan varaaminen tai tuotteen ostaminen ovat kaikki erinomaisia tavoitteita. Usein yritys haluaa saada suorat yhteistiedot, jolloin voi pikkuhiljaa aloittaa modernin myymisen. Konversioprosentilla sitten mittaat edistymistä.

Otetaan yksi esimerkki hyvästä konversiotavoitteesta: Sinulla on verkkosivu, jossa on noin. 100 kävijää kuukaudessa. Haluat konvertoida kävijöiden yhteystiedot, jolloin aloittaisit henkilökohtaisen myymisen.

Sinä kirjoitat lyhyen, kiinnostavan oppaan, joka on saatavilla ilmaisena ladattavana oppaana tosin yhteistietoja vastaan. Tarvitset nimen, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron. Näin muutetaan kävijät liideiksi.

Mikä ei ole konversio?

Aiheesta puhuttaessa usein törmää väärinymmärryksiin. Vielä mainoksen klikkaaminen ei ole konvertoitumista mihinkään suuntaan. Jos mainoksella on huono klikkiprosentti tai se on liian kallis, pitää katse suunnata mainoksen houkuttelevuuden suuntaan. Mainoksen klikkaus ei konvertoi sinulle mitään. Klikki muuttaa vain tuntemattoman kävijäksi.

Miten saada mahdollisimman suuri konversioprosentti?

Olipa tavoitteesi mikä tahansa, näin muutat sen tehokkaaksi. Tarjoa ilmaiseksi lyhyttä valmennusta, opasta tai neuvoja. Oppaat ovat muuten suosittu tapa konvertoida kävijät liideiksi. Otetaan käytännön esimerkki: Haluat, että asiakkaat varaavat kalenteristasi ajan. 30min ajan haluat keskustella asiakkaan kanssa tuotteestasi. Tämä kuulostaa mainospuhelulta, johon kukaan ei halua joutua. Vaihtoehtoisesti tarjoa 30min sparrausta, jonka aikana keskustellaan bisneksestä ja etsitään asiakkaan ongelmiin ratkaisuja.

Odotellessa asiakas saa oppaan luettavaksi. Näin hän kokee saavansa parhaan hyödyn ajallensa. Jos näytät asiakkaalle syvää tietämystäsi, ostaisi hän mielellään sinulta.

Lopuksi opetan sinulle 3 testattua ja toimivaa tapaa lähestyä asiakasta myymisen merkeissä.

  • ”Hei olet ladannut oppaan aiheesta konversio. Olisiko sinulla kysyttävää aiheesta? Mahdollisesti voisin auttaa sinua saamaan lisää konversiota.” Tällä keskustelevalla alulla asiakas jatkaa mielellään puhelinkeskustelua. Kun asiakkaan ongelmat ovat tiedossa, on helpompaa tarjota ratkaisua.
  • ”10 tapaa, jolla saat konvertoitua lisää asiakkaita helposti -opas ilmaiseksi”. Listaa ainakin 10 hyötyä, jotka saavutat opasta lukemalla. Se toimii houkuttimena, jolloin asiakas todennäköisesti lataa oppaan. Näin kävijä konvertoitui liidiksi.
  • Olet tuottanut pitkän blogitekstin, joka menee syvästi aiheeseen. Kirjoita tarjoamastasi ratkaisuista. Jos myyt Facebook-markkinointia, kirjoita siitä. Potentiaalinen asiakas konvertoituu suurella todennäköisyydellä. Lopuksi voit kertoa ratkaisuista tai pääsyn uutiskirjeeseen, johon päivitellään alan kuulumisia.